Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Polityce Prywatności.
unikalne i sprawdzone wypracowania

Czy „Pan Tadeusz” powinien pozostać w szkolnym kanonie lektur obowiązkowych? Rozprawka

Adam Mickiewicz rozpoczął pracę nad „Panem Tadeuszem” prawdopodobnie jeszcze w trakcie swojego pobytu w Wielkopolsce, dokąd uciekł przed zawieruchą powstania listopadowego. Wygnany niedługo potem ze swojej ojczyzny, dręczony wyrzutami sumienia z powodu uchylenia się od udziału w narodowowyzwoleńczym zrywie, pragnął dać współobywatelom utwór „ku pokrzepieniu serc” – przypominający o lepszych, sielankowych czasach. Narodził się w ten sposób poemat z nostalgią opisujący polską wieś – jej obyczaje, tradycje i swojski, rubaszny klimat, z jakim od zawsze kojarzono środowisko szlachty zagrodowej.

Dla współczesnej młodzieży „Pan Tadeusz” nie ma z pewnością tak istotnego wymiaru emocjonalnego, jak dla tęskniących za ojczyzną Polaków z trzeciego dziesięciolecia XIX wieku, ze względu na wierne odmalowanie ówczesnej rzeczywistości jest jednak nieocenioną skarbnicą wiedzy na temat życia naszych przodków. Z narodowego eposu dowiadujemy się o ich trybie życia, przesądach i wierzeniach, zwyczajach, sposobie myślenia i postrzegania rozmaitych zjawisk, ulubionych rozrywkach, a nawet popularnych wówczas potrawach i panującej modzie. Jest to lekcja historii, jakiej nie odnajdziemy w żadnym...

Podobne wypracowania